Wednesday, September 15, 2010

Apa maksud Epik?

Ni adalah salah satu komen yang aku dapat daripada pembaca blog ni..
Ok.. kat bawah ni.. aku akan tulis untuk menolak balik fakta yang dikeluarkan
oleh budak ni..

1. Aku selalunya akan mengkaji dulu sesuatu sebelum bercakap atau membuat pilihan..
dan macam budak ni, aku memang pasti yang dia tak pernah baca Novel atau
tengok kesemua Movies Star Wars. Walhal, aku sebaliknya dah tengok semua movies
Harry Potter berserta dengan Novel dia..

2. Topeng Asma a.k.a Darth Vader's Helmet tu adalah salah satu cara untuk
Lord Vader untuk bernafas selepas dikalahkan Obi-Wan kat planet Mustafar..
Ni juga adalah salah satu trademark dalam Star Wars.

3. Takde Bab Romance? Heh.. ko tengok betul2 setiap Movies Star Wars..
setiap Movies ada Bab Romance..
Episode 1-3 = Pasal Anakin dengan Padme
Episode 4-6 = Leia dengan Han Solo
Dan aku pasti kalau takde bab romance pon takpe la..
tapi aku sure.. Star Wars punya bab romance tak melampau macam Harry Potter..
(emo pulak tu.. =D)

4. Memanglah setiap movies Star Wars ni berkisahkan pasal "Jedi".
sebab itu adalah Main Story dia.. tapi kalau ko nak tengok jalan cerita Pasal
Clone Trooper, ko leh main Battlefront 2 atau Republic Commando..
Kalau nak tengok jalan cerita sith.. ko leh main Star Wars : Knights of the Old Republic..

Cerita STAR WARS paling tak boring dan dia sentiasa boleh berkembang..
tak macam Harry Potter.. duk terperuk pasal Magic jer..
tak berkembang jalan cerita..
cara diorang lawan pon cam bangang jer..

At least, Jedi ada Martial Arts.. cara untuk berlawan guna
Lightsaber dan mengawal Force..

Harry lak.. tak abis2 dengan magic dia yang bangang tu..
"Avada Kedavra tu pon cam bangang gak..)

5. Macam aku kata la.. aku dah try sedaya upaya untuk mendalam cerita
Harry Potter ni.. tapi aku still tak dapat gak,
lain cerita.. Lord of The Rings pon lagi best daripada Harry Potter.

6. Star Wars merupakan movies yang pertama yang memberi inovasi
kepada Studios dan Director untuk buat cerita Sci-Fi.

Bayangkanlah.. Star Wars Episode 4 dikeluarkan masa tahun 1977!
Mana ada movies macam Star Wars masa tahun tu..
lagi2 pulak..  dengan Idea Alien tu semuanya..

Orang selalu menganggap yang alien tu adalah menakutkan dan jahat.
Tapi George Lucas buat mereka ni lagi simple dan friendly..

-------
Fahamkan betul2 maksud Star Wars..
dia adalah peperangan galaksi..
ada romance..
ada plot pasal pengkhianatan jedi a.k.a The Great Jedi Purge / Order 66
Idea pasal Clone
Idea lightsaber yang pertama dan juga blaster
Idea pasal Design Alien
Design Spaceships dan berbagai lagi..

Takkan ada cerita pasal Science Fiction yang lagi best daripada Star Wars

1 comment: